2020-06-27

Pressning i England på 1950-talet


I en engelsk (lång och ordrik) beskrivning av efterbehandling av pressglas plockar jag detta (min översättning)

" Pressglaspuntlar såg helt annorlunda ut än "vanliga" puntlar. De hade alla en gjutjärnsplatta (och förstås ett långt handtag) som var planslipat på den yta som skulle häfta an mot glasföremålet.
De fanns i lika många storlekar och former som de föremål som pressades: ovala föremål hade ovala puntlar, medan ett föremål med t.ex. tre fötter krävde en puntel som såg ut som ett spaderess.
Dessa puntlar var alltid välvda, så att ingen del av dem kom i kontakt med mönstret mitt under föremålet.
"
(källa en artikel här, på forumet glassmessages.com)

Jag har hittat ett bra foto på på en sådan puntel, föreställande Fred Taylor som 1951 på Bagley’s Glassworks drev en salladsskål i servisen ”Empress”.
(publiceras med tillstånd av Pontefract and Castleford Express – fotograf tyvärr okänd)

Man kan se skålens botten mellan ”ringen” och de ”ekrar” som fäster ringen i puntelskaftet.

Från samma glasbruk, men på 1970-talet finns två andra intressanta bilder.
Också dessa är under copyright, men dem fick jag inte tillstånd att visa här.
Gå till http://collections.wakefield.gov.uk/index.asp?page=item&mwsquery=%28%7BCategory%7D%3D%7Bphotographs%7D%29+AND+%28%7Bsearch%7D%3D*%7Bbagley%27s+glass%7D%29&filename=WAKGM&hitsStart=30&hitsPrevious=%26%2310094%3B
för den första bilden, klicka sedan på högerpilen för nästa bild.

En puntel som dessa lämnar märke på fot-ringen, som oftast sedan slipas.

Inga kommentarer: