2018-01-16

Ruskväder är inne-väder


och det kan (till exempel) leda till scanningsarbete.

Kommer ni ihåg dehär mönsterböckerna?
De tycks inte ha figurerat här i bloggen tidigare, obegripligt nog. En av dem visades ju tillochmed i museet hela sommaren.

I alla fall: när vi kom "hem" med en massa lös bråte (vi talar ungefär september 2015) så hittade jag två fuktskadade anteckningsböcker. Började bläddra, och då snöade det av små, små lappar som trillade ut ur boken. När jag insåg det var ju redan en hel del skada skedd – men jag slutade omedelbart bläddra.

Väl hemma (i en "kontrollerad omgivning") visade det sig att böckerna innehöll många kalkeringar av etsade glas, visande både pantograferade och guillocherade mönster.

Några sidor/mönster scannade jag/vi med varierade resultat – och så kom i alla fall websidan till.

Nå. Dagens ruskväder har funnit Björn (på övervåningen) och mig (vid köksbordet) idogt scannande och pysslande med varsin mönsterbok.

Jag valde Einar Petersons bok. Den innehåller sådär en 150 guilloche-mönster (numrerade 1 till 168, men några nummer är överhoppade).
Ett par exempel:


Eftersom Einar använt rispapper och en blåpenna (ej anilin, men det finns det gott om i den andra boken… vänta bara) är kvaliteten, läs kontrasten, varierande. Vilket betyder att varje mönster måste förbättras i nå’t bildprogram om de skall vara läsbara...

När vi så småningom tagit oss igenom böckerna kommer vi givetvis att publicera "facsimil" – men det tar nog sin tid, känns det som. Just nu, iallafall.

Åsså glöm inte att komma till Hovet Folkan på torsdag kl 14!

Inga kommentarer: