Redan vid 11 träffades några av oss i hyttan, för att gå vidare mot Långholmen.
Men innan dess hann jag se nå’t stort och förmodligen nytt:
Nå, Långholmen: när vi hittade en dörr där nyckeln passade försåg vi oss med pannlampor och ficklampor – det behövdes.
Vi lyckades ta oss igenom diverse "bråte", förbi juldekorationerna, förbi div annan "bråte" – och där var den!
Den vertikala pantografen stod verkligen där, tillsammans med diverse lådor med diverse innehåll (gamla sladdar, till exempel). Intill panton fanns även en liten guillocheringsmaskin. En del av lådorna innehöll typiska (hoppas vi) g-maskinskugghjul.
Många bilder, inga av dem särskilt beskrivande:
Tyvärr ser det ut som om en-och-annan detalj är trasig, men det ska vi väl kunna ordna!
Pantografens fotavtryck bör vara ca 1.5 m x ca 1 m, lite svårt att säga därinne i röran.
På väg ut genom den dörr vi kom in i fanns där ännu en guillocheringsmaskin, minsann:
Det bästa kommer sist: den lilla g-maskinen står precis innanför en dörr, panton står strax bredvid. Vi stack ut en liten flagga för att kunna lokalisera dörren utifrån:
Eftersom vi nu hade nyckel, provade vi den i övriga lås – den passade i gaveldörren också. Självklart gick vi in där, och fann massor med formar från olika epoker: eluppvärmda järnformar, massor med grafitformar, flera lådor med olika reffelformar... till exempel en stor "Solros" (den färdiga är bra mycket mindre än denna form, man ändå).
En låda "Kosta honungsburkar":
Lasse och jag for vidare till Folkets hus, där vi provade den veckoliga sopplunchen (kan rekommenderas!) Där anslöt Bela, "Glas-Gösta" och Berne.
Mycket prat följde, bland annat om att Målerås troligen vid något tillfälle hade inte mindre än två pantografer – Berne hade en tydlig minnesbild av att ha sett dem tillsammans. När han hade frågat Mats J vart de tog vägen fick han svaret att de smälts ned och bland annat använts som råmaterial till MJs stora väggutsmyckningar. (Detta stämmer nästan med vad jag har hört av MJ: att de smältes ned och gjordes om till glasblås-formar. Och, varför inte, båda delarna?)
Vi tror också att vi har förklaringen till denhär konstiga grejen:
(som vi nog måste ta några bättre bilder på, nu när vi vet! - denna bild är från Strömbergshyttan hösten '15)
Gösta berättade att han utvecklat ett sätt att screentrycka reservaget direkt på glaset för stämpeletsning. Den största hemligheten torde vara reservagepastan – som fortfarande är hemlig – men resten av beskrivningen fick oss att känna igen dendär saken… Gösta får komma och identifiera den när det blir lite varmare!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar