2015-08-11

Innertaket


Allteftersom Den Stora Pantografflytten närmar sig, och uppmätningarna blivit noggrannare... : kort sagt - vi insåg att det nog skulle vara en god idé att riva innertaket (med tillhörande sågspånsfyllning) INNAN pantografen kommer på plats.

Vaddå "riva innertaket"?
Jo, såhär såg det ut från början (obs att alla bilder blr större om man klickar på dem!):


Alltså: detta hel/halvruttna innertak måste bort! Verkade det som en god idé att vänta tills det står ett mekaniskt underverk till maskin precis under? Enhälligt svar: antagligen inte...

Sagt och gjort - Björn iklädde sig regnrock och halvmask (som, till hans stora besvikelse, inte fastnade på bild - men vem ville stå i sågspånsregnet och fota, bara för att fånga ett "monster" på bild? Inte jag...)


Jag försökte intressera Gunnar för att hämta fler betongplattor, men han var mer intresserad av rivningen (varför blir jag inte förvånad?)
Tyvärr fastnade inte de mest "dramatiska" bilderna; ett problem för kombinationen amatör+digitalkamera=Kerran, som alltid glömmer att trycka av strax innan "det" händer...


Efter en stund började vi vada i sågspån... lyckligtvis hittade vi en idealisk sop"container" som vi fyllde igen (och igen, och...). (Var vi gjorde av spånet? Det är en hemlis, men, låt oss säga: sågspån, om än antikt, är en ren naturprodukt...)


Inte blev vi färdiga, förståss. En uppskattning är att vi lyckades riva en... fjärdedel? av vad som borde ut (innan pantografen är här).
Men... om man tittar på resten av innertaket... (kanske man helst inte gör?):


Svårt att fånga på bild, men den där långa bär... (som säkert har en korrekt byggnadsteknisk benämning, men vi vävare känner inte byggterminologi: hjälp?); alltså, den långa nästan-mitt-i bredden-bjälken som har två stöd-pelare i den mindre rummet, men bara en i det större - den, den har en intressant svepande linje mellan bakväggen och bär-pelaren.
För att inte tala om det faktum att den delen av innertaket är svart-blank. Har det varit tjärat? (vore väl konstigt, tycker jag - men vad vet väl jag?)


Vissa "detaljer" kanske kan vänta - en hel del har vi gjort idag, i alla fall.
Alla som inte var upptagna av takrivning fortsatte att skrapa på press-delarna


(även jag, men... fastnade inte på bild... idag heller...)

Inga kommentarer: