2022-04-07

Det finns alltid mer att veta!

(och det gäller väl det mesta…)

Minns ni denhär?

Redan från början förstod vi ju att den blå färgen var endast på insidan, och i ett tunt lager.
Då trodde vi att den måste vara betsad. 

Men nu vet vi bättre! 

Från Börje Åkerblom har vi fått veta att, kring sekelskiftet 18-1900, importerades små färgade rör (som, för att öka förvirringen kallades koppar) just för att bli till kulörta underfång.

 Nu har vi fått tag på ett par bilder också: 

Tack till Björn Arfvidsson för bilder! 

Som ju alla vet så kan jag ju inte tyska.
Men… på färgkartan står überfang-farben – och det måste ju betyda *över*fångsfärger, väl?!?
Vilket år som helst ska jag väl kunna lära mig skillnaden på över- och underfång (hoppas jag…).

 Hursomhelst, om utgångsmaterialet var ett kulört *rör* får vi ju också en bra förklaring till att botten är klar! 

(men det var synd på mitt fina hittepå-ord ”blå-gulnat”, jag gillade det)

Inga kommentarer: