2018-12-14

Nya utsikter – men till vad?

För ett par veckor sedan var ”man” ju ute i terrängen för att ta både vatten- och markprover (och prover från vårt golv, också).

Sedan dess har ett par saker hänt: ”man” har kommit tillbaka för att ta fler utomhusprover, samt att ”man” har avverkat de flesta träd som fanns på kommunens tomt.

(”Man” torde betyda kommunen, men länsstyrelsen har nog också ett finger med i spelet)

Klart är att vi i alla fall fått en ny utsikt:


Huruvida vi är på väg att få en annan utsikt (total uppgrävning av all omgivande mark är väl det värsta scenariot) eller inte får väl framtiden utvisa.


I väntan på detta har jag grottat ned mig i diverse kataloger och prislistor, i avsikt att undersöka hur många delar Elon har bestått av, och vilka av dem vi har.


Seltersglaset syns om en klickar på bilden – det står längst till vänster. Vi har alltså 9 olika delar.
Efter koll i 5-6-olika kataloger och prislistor, samt mätande (även av volymerna) av våra glas, fick jag ihop följande lista (klicka för större!):


Kolumnerna till vänster är alltså mina uppmätningar av våra glas, så gott jag kunde. De fetade är sådana vi har.

Vi saknar alltså det mellanstora dricksglaset/tumblern, vitvinsglaset (10 cl) och madeiraskålen. Vårt seltersglas är a ”modernare” slag; när det var av modell Bygge var det högre.

Volymen på våra glas är mätt upp till kant.

Det finns ingen möjlighet att knöka i 45 ml i vår stora ”tumbler”. Likaså är det påfallande olika ”spillmån” mellan (stark?)vinglaset (5cl), rödvinsglaset och ”goblet” (ölglaset?). (Snapsar kanske alltid är ifyllda med råge…?)

En fråga från en amatör: OM jag nu skulle vilja bjuda likör, sherry, portvin och madeira – vilka glas skulle jag då ta?

Likören i det minsta, förmodar jag.

Nästa storlek är 5 cl – portvin och/eller sherry?

Och när/till vad serveras madeira?

(åkej, nu har jag googlat.
Men jag undrar om madeira var det normala vinet till matjessill för 50-70 år sedan...
Så frågan formuleras om: när/till vad serveraDES madeira?)

Inga kommentarer: