2018-12-27

Annandagsfynd, och en klassificering

Annandagsfyndet: på Hatterian i Lessebo hittade vi en Elon madeiraskål, tillika det enda Elon vi har med etikett.


När började den användas? för mig känns den ganska sen, ’70-tal? (Etikett-biteri har inte varit min sport… än så länge, är det väl bäst att tillägga.)

Nu ser alltså listan över våra Elon ut såhär (fetstil för alla glas vi äger, mina volymmätningar upp till överkant) – klicka på bilden för större och mera lättläst visning


(att glasens benämningar är på engelska beror på att de kommer ur katalogen från ’72, som är på engelska - i prislistor på svenska heter nästan alla "vinglas")

Så här kommer alla våra Elon, i storleksordning, med svenska benämningar:


Vi saknar alltså två stycken: det mellanstora dricksglaset och vitvinsglaset. Dessutom, av rent intresse, kunde det vara kul att ha en gammal ”tumbler” i form ”Bygge”. (Jag har inte lyckats hitta någon bild på en Bygge-tumbler).

(Bilden är tagen idag, 27/12 kl 12, utomhus. Det verkar som om solen inte gått upp... men jag iddes inte försöka ställa upp dem inomhus, och förresten vet väl alla hur Elon ser ut - annars finns bättre bild, men med färre glas, här)

Och, apropå dåliga bilder - föregående post, om Johansfors, har fått två något bättre bilder!

Inga kommentarer: