2018-03-08

Idag är det Internationella Kvinnodagen

som instiftades 1910, på initiativ av Clara Zetkin och Andra internationalen.

Sedan 1978 finns Internationella Kvinnodagen med i FNs lista över högtidsdagar.

(Ganska fort gick det ändå – bara 68 år.
En kan jämföra med den kvinnliga rösträtten, kanske: Nya Zeeland var först, 1893.
Det första europeiska landet med allmän kvinnlig rösträtt var Finland, 1906 var det - det sista europeiska landet att införa allmän rösträtt för kvinnor var Lichtenstein, som gjorde det 1984. I delar av Schweiz fick inte alla kvinnor rösta förrän 1990, alltså 97 år efter NZ, eller, om vi håller oss i Europa, 84 år efter Finland.
Clara Zetkin dog 1933, så hon fick ju förstås inte vara med om så mycket av dethär.)
(Och igår kunde det läsas i nyheterna att kvinnolönerna har ”knaprat in” 0,5% på manslönerena under förra året, så det går framåt med... myrsteg?)

Jag har roat mig med att söka efter kvinnliga glasformgivare från före 1950.

Som vanligt står Reijmyre ut, alltid först med allt: hela fyra kvinnliga formgivare under 1900-talets första år. (Reijmyre var förstås först med formgivare överhuvudtaget, de kontrakterade Alf Wallander redan 1898.)

Anna Boberg, Ellen Meyer, Greta Welander och Betzy Ählström var alla aktiva vid Reijmyre under seklets första år.

Ingen vet väl säkert när Gerda Strömberg började formge glas, men flera källor säger att hon gjorde det under Strömbergarnas första sejour vid Sandvik (alltså någon gång på 1910-talet). Hon fortsatte vid Orrefors, sedan Eda. När de flyttat till Strömbergshyttan var hon verksam där ända till 1946.

Eva Jancke Björk verkade vid Orrefors 1915-16.

Pukeberg anlitade Alice Nordin och Helena Nyblom under 1920-talet.

Flory Gate designade för Orrefors under 1930-talet.

Nästa namn jag funnit är Tyra Lundgren, som i glassammanhang först dyker upp i Kosta 1935. (Kosta lyckades alltså hitta en kvalificerad kvinna redan 35 år efter Reijmyre...)

Ekenäs anlitade Hildur Haggård 1936 – senare (1942) blev Greta Runeborg konstnärlig ledare där.

Reijmyre gillar kvinnliga formgivare, så de anställde Monica Bratt år 1937. (hon blev kvar där i drygt 20 år)

Astrid Rietz var verksam under 1940-talet, först på Åfors, sedan på Ekenäs.

På Gullaskruf fanns Marianne Stenberg från 1940-talet.

Dorothy Thorpe (också 1940-talet) fanns på Alsterfors.

Asta Strömberg tog över designandet på Strömbergshyttan efter Gerda 1946.

Ingeborg Lundin
kom till Orrefors 1947. (Av någon anledning nämns hon ofta som ”den första kvinnliga designern vid Orrefors”, trots de tre tidigare)

Här tar min (förhoppningsvis ofullständiga!) lista på kvinnliga glasformgivare före 1950 slut – jag fick ihop 18 st.

Hur många gubbar fanns det då?
– det får vänta till nå’n vanlig gubbda... förlåt, vardag. (men eftersom jag har Orreforsboken till hands: bara O hade 13 manliga designers före 1950)

Inga kommentarer: