2026-06-22

Jag var turist idag...

... i Kosta. Jag stolpade in på nerdervåningen, tog ett par bilder, plockade några broschyrer och köpte en glass.
Idén med det hela var att verkligen vara turist. Så när jag köpte glassen hade jag broschyrerna i handen och frågde mannen bakom disken litet om vad jag skulle göra om jag inte visste någonting om ... tja ... olika saker i omgivningen. För som ni ser finns det en pratbubbla ovanför den stora skylten med turist-informations-I'et. Och i den pratbubblan står det att man kan fråga "personalen". Så jag sade till mannen bakom disken att jag nu tänkte ta med mig glassen ut i solen, bläddra i broschyrerna och sedan komma in igen och fråga om det var något jag behövde upplysning om. Han var inte på något vis ovänlig eller otrevlig, men han var väldigt tydligt avvisande. Nej, han visste ingenting, Nej han var inte tillgänglig för frågor, Nej det ingick inte på något vis att hjälpa turister med deras frågor. Men om han händelsevis kunde svara så skulle han gärna... Annars kunde jag ju alltid försöka fråga "någon kollega". Jag vet inte vilka han menade med det? Expediterna i sportaffären kanske? Eller i bokhandeln? Hela attitydenfick mig att misstänka att "personalen" har blivit tillsagd att inte blanda sig i någonting som har med turistinformation att göra utan att sköta sitt jobb och ingenting annat.
Ibland pratas det, ganska ofta faktiskt, om hur viktig besöksnäringen är för vår lilla kommun. Och i samma andetag brukar det snackas vitt och brett om hur viktigt just Kosta är som "dragare" och som turistmagnet... Näää. Glöm det. Kosta är i första hand en konkurrent till Ullared. Åtminstone är det mitt intryck och det förstärks ytterligare varje gång jag har anledning att åka dit.

Inga kommentarer: