2020-01-25

Loppade pressfynd

Se’n vi fick vår fina pressform har vi förståss letat gräddsnipa Hjärta på alla loppisar vi råkat på. Och idag lyckades vi – nästan…

(Nosen tillhör Nicki, den lilla randiga på bordet nedan)

Vad tror ni att alla märkena/ränderna vid snipen beror på? Som jag förstått det brukar de flesta sniparna på pressade gräddkannor vara gjorda manuellt efteråt, men inte borde det bli sådär randigt, väl?
Den har ju egentligen inte något gemensamt med vår form – saknar fot, saknar hjärtformad överkant, är för liten – men mönstren liknar ju varandra litegrann, eller hur? (Om någon har nå’n aning om vad denna version heter, och/eller var den kan komma ifrån: berätta gärna! Kommentarsfunktionen ska fungera, annars duger mejl också.)

Däremot, under diskningen av alla pressgrejor upptäckte jag att vi faktiskt redan ägde en del av Hjärta-setet, nämligen sockerskålen:


Dagens lopputflykt resulterade också i en citruspress.


Jag har nog aldrig tidigare när-studerat en glascitruspress tidigare, eftersom jag blev så förvånad över ”silen” – lägg märke till de tre tapparna som finns i början av pipen. Brukar det vara så’na? (Zäta säger att de alltid finns, men vad vet jag?)

Och förresten: nån timme efter jag tog översiktsbilden i förra inlägget hörde jag ett försiktigt klirrande. Då fick jag en ny bild, som kommer här:

Inga kommentarer: