2016-07-27

Pantografer - alla lika, alla olika?


Nu, när jag känner till alla detaljer på våra ritstiftshållare - när jag jämför dem med de bilder jag har av Åforspanton på Kulturarvscentrum upptäcker jag ett antal skillnader.
Antagligen är de betydelselösa, men i alla fall är de intressanta: är de två maskinerna av olika "årsmodell"? Från olika tillverkare? Har de byggts om successivt under åren?

Hittills har jag tittat på ritstiften med sina hållare. Helt klart är de tillverkad enligt samma princip, men i detaljerna skiljer de sig.
- Nu har jag ju inga bilder från Kulturarvscentrum som specifikt visar stifthållare, men här några urklipp från mera översiktliga bilder:


Som synes har gamla Åfors-panton huvudsakligen tryckfjädrar på sina nålhållare. (Jag kan inte se någon med dragfjädrar, men kan förståss inte se alla)
Dessutom har själva stifthållarna (i toppen av "skaften", alla mässing) en annan montering än våra. På Åfors-panton sitter huvudena (som ser lika ut) på ett, åtminstone till synes, runt skaft som monteras i gjutjärnsdelen med "öron". (klicka för större bilder)

Jämför:


De allra allra flesta (90%?) av våra nålhållare har dragfjädrar. De två hålen som tryckfjädrarna monteras med finns även på dem, men dessutom har de alltså två iskruvade hållare ("krokar") för dragfjädrarna.
Dessutom är skaften till stifthållarna plana, och monteras med en genomgående skruv-med-mutter.

Vi har också ett fåtal stifthållare av annan typ, utan "huvud":


De passar alltså på våra nålhållare, med raka skaft med genomgående skruv.
Såhär ser de flesta av våra stifthållare-med-huvud ut:


- De "stora" delarna - de två gjutjärnslängderna, ritbordet, skalningsanordningen förefaller vara likadana.

En annan, som jag tror obetydligare, skillnad är i lagringen av glashållarna ("tallrikarna").
Åfors-panton har trådrullsformade lager på båda sidor om tallriksskaftet:


Vår har "trådrulle" på ena sidan, rulle-på-mitten på den andra:


Vad har vi alltså här?
Har vi två tillverkare, två årsmodeller, två som-var-lika-från-början-men med tiden fick sina nålhållare utbytta?

Inga kommentarer: