2016-06-24

Elon i Dagens Nyheter!

(fast utan namn... inte ens i en huvudroll, men ändå)

Här är receptet, och en del av bilden: http://www.dn.se/mat-dryck/recept/matjes-pa-is-1/

Sidan i tidningen ser ut såhär:

Några detaljer:

Samma dag (igår, alltså) hade jag besök av Sven-Åke Runhoff och Helen Krantz från Kultutarvscentrum. Vi pratade bland annat om mönsterplåtarna, och hur (och var) de var gjorda.
Helen K är ganska övertygad om att de var etsade, även plåtarna.
Det kunde ha gjorts, trodde de båda, genom att först "målas" över med till exempel asfalt, fått mönstret "ristat" och därefter utsatts för lämplig syra (det finns flera syror som kan etsa mässing).

När jag visade dem vår egen Elon-plåt (inte särskilt bra bild, jag vet)
som ju är svartmålad och saknar mönster (dvs mönstret finns bara i "lacken", inga urgröpta linjer) blev de än mer övertygade.

Jag har frågat många under vägen (eftersom det har varit min tanke också, speciellt sen jag fann denhär målade plåten) - dock har praktiskt taget alla svarat att de tror, tror sig veta/komma ihåg, att det fanns en "gravyrverkstad" för mönsterplåtar. (Ja, många jag frågat har förstås sagt att de inte vet något alls)

Innan någon undrar varför den inte sitter uppe på väggen, så är svaret att det gör den, men med andra sidan ut:


När jag satte upp den valde jag "avigsidan" av två skäl:
- med lacken inåt blir den (lacken, alltså) skyddad, den är redan ganska repig
- och för att jag personligen tycker att dethär växtmönstret (Monstera med jordgubbar?) är mycket häftigare... ser i mina ögon modernt ut (nåja, men 50-tal i alla fall).

Inga kommentarer: